Ринок фрілансу в Україні, як і багато інших індустрії, відчув на собі вплив пандемії Covid-19. За минулий рік замовники замість найму співробітників почали частіше звертатися до сторонніх фахівців.
При цьому загальна культура взаємодії між сторонами - виконавцями і наймачами - дещо зросла.
Однак не варто занадто покладатися на довіру - краще використовувати перевірені механізми для плідної співпраці, наприклад, укладення договорів і ескроу-сервіси (коли оплата за послугу передається не відразу продавцеві, а незалежній третій стороні - гарант-сервісу).
Про це та інші тенденції галузі розповів засновник сервісу віддаленої роботи Freelancehunt Олег Топчій.
Як позначився коронакризис на ринку фрілансерів?
Наслідки пандемії і масштабний перехід на віддалений формат роботи сприяли новому витку в розвитку фрілансу. Фахівці почали масово реєструватися на платформах в пошуках підробітку, а замовники вирішили заощадити на агентствах, звертаючись до виконавців безпосередньо.
Через півроку після введення карантинних обмежень однієї з найбільш популярних причин приходу на фріланс фахівців була "поточна ситуація з локдауном". А 57,8% замовників, згідно з нашим дослідженням, звертаються до сторонніх фахівців, оскільки для штатних працівників не вистачає завантаження.
Сьогодні в Україні тільки на одній фріланс-платформі зареєстровано майже 1 млн користувачів, з них близько 700 тис. Виконавці і 280 тис. - замовники послуг. Приріст фрілансерів в 2020 році склав 35%, а замовників стало більше на 25%.
Всього за рік клієнти розмістили 200 тис. Проектів, що на 18% більше торішнього показника.
Хто особливо користувався попитом в пандемію?
Найбільш популярна спеціальність на фрілансі - це дизайнер. На другому місці програмісти, а замикають трійку копірайтери. Далі в списку найбільш поширених професій - перекладачі та маркетологи.
Серйозний прорив у 2020 році показала мобільна розробка, піднявши середній чек замовлення. Загальний бюджет таких проектів збільшився вдвічі.
У півтора рази зріс попит на юридичні та бухгалтерські послуги. Це пояснюється тим, що під час кризи частина роботодавців намагається економити і замість найму персоналу користується послугами "зовнішніх" фахівців.
Наскільки розвинена культура фрілансу в Україні?
Сьогодні послуги на фрілансі надають як новачки, так і досвідчені фахівці. Те саме стосується клієнтів - одні зі знанням справи відбирають професіоналів, інші ж реагують на низьку вартість послуг, а потім можуть про це пошкодувати.
По внутрішній статистиці Freelancehunt, 96% проектів закриваються успішно. Учасники ринку відзначають, що за останні кілька років культура взаємодії між сторонами зросла, проте залишається 4% тих, хто-небудь не зміг домовитися, або потрапив на недобросовісних користувачів.
Через що найчастіше виникають проблеми між замовниками та виконавцями?
Найчастіше проблеми виникають, коли сторони спілкуються безпосередньо і працюють на довірі, без будь-якого контролю або гарантій. Переважна більшість скарг пов'язана з недостатньо проробленим технічним завданням (ТЗ) або шахрайством при оплаті в разі роботи поза сервісом.
Іноді в службу підтримки надходять скарги на конкретного користувача і звинувачення в шахрайстві. Часто вагомих доказів у таких випадках немає, так як суть домовленостей зрозуміти дуже складно. Крім того, листування при цьому ведеться в сторонніх месенджерах, де діалоги можуть бути видалені в односторонньому порядку.
Найчастіше виникають наступні ситуації:
- в процесі виконання проекту замовник змінив завдання, ускладнивши або доповнивши його. Виконавець відмовився продовжувати без фінансової надбавки;
- сторони не затвердили досить докладне ТЗ, тому на етапі прийому роботи замовник отримує не зовсім те, що очікував. У деяких випадках роботи поза платформи замовник може перервати таку співпрацю;
- виконавець отримав аванс і зник - найбільш частий варіант при роботі напряму.
Серед більш рідкісних випадків шахрайства зустрічається установка файлів з вірусами або шпигунськими програмами.
Є категорія замовників, яка працює на довірі з незнайомими людьми. Через це можуть виникати неприємні ситуації.
Як можна уникнути подібних випадків?
Убезпечити себе можна декількома способами. Якщо виконавець - фізособа, то юридичним захистом сторін служить класичний договір цивільно-правової відповідальності.
У ньому вказуються дані сторін, прописується суть завдання. У разі необхідності з таким документом можна звертатися в правоохоронні органи.
Однак укладення такого договору має на увазі податкове навантаження. Тому фрілансери, які не хочуть платити 19,5% від свого гонорару, як правило, відмовляють замовників від такого оформлення відносин.
Другим і найбільш популярним варіантом може стати співпраця через ескроу-сервіси. Перед початком роботи замовник резервує суму гонорару на сервісі, гроші заморожуються до моменту виконання роботи.
Коли робота прийнята, сума переводиться виконавцю. У разі будь-яких розбіжностей створюється арбітражна комісія, яка вивчає завдання, хід проекту і приймає об'єктивне рішення. Тому особливо важливо вести переписку по проекту в спеціальній робочій області, не переходячи на сторонні месенджери.
За нашими даними, 97% всіх проектів на сервісі використовують саме такий формат безпечної роботи.
Які конкретні кроки допоможуть підвищити ефективну співпрацю для обох сторін?
Замовникам слід уважно ставитися до вибору майбутнього виконавця. Якщо фахівець зареєстрований на фріланс-сервісі, там зібрана вся необхідна інформація про нього: рейтинг, портфоліо, відгуки. Після перевірки особи за людиною закріплюється індивідуальний профіль. У разі невдалої роботи фрілансер вже не зможе видалити старий акаунт і створити новий.
Шанси на успішне співробітництво додає детально описане техзавдання, оскільки нечітке ТЗ - основна причина розглядів між сторонами. Краще витратити час на формулювання завдання, ніж потім з'ясовувати, хто правий.
Самі фрілансери виділяють дві основні причини, за якими проект може виявитися невдалим: 38% грішать на неточне ТЗ і 26% - кажуть про зміну завдання в процесі роботи.
Джерело: ubr.ua