Вигорання працівників: як запобігти?
Професійне вигорання - серйозна проблема нашого століття. Скептики стверджують, що тема - надумана і всі проблеми нинішнього покоління виникають від неробства. Однак це не так. По всій видимості такі висловлювання лунають із боку людей, які не до кінця розуміють суть проблеми.
Що таке вигоряння працівників на робочому місці?
Професійне вигорання - це наслідок хронічного стресу. Уявіть, що одна стресова ситуація на робочому місці накладається на іншу, а потім на третю і так до нескінченності, а завершення і виходу цей стрес не знаходить. Або, наприклад, співробітнику доводиться виконувати однотипні завдання, його робота з колись улюбленої перетворюється в нудну.
Підступність проблеми полягає в тому, що вона наздоганяє фахівців будь-сфери - IT, продажів, маркетингу та інших.
Зрозуміло, важливо створити умови, які дозволять запобігти проблемі. Ігнорування може привести до плинності кадрів, що не дуже позитивно позначиться на репутації компанії. Але складність в тому, що на початкових етапах проблему виявити складно.
Найчастіше керівники починають помічати такі симптоми вигоряння:
- зниження енергії і самооцінки;
- порушення концентрації;
- байдужість або огиду до роботи;
- роздратування на колег;
- апатичний або негативний настрой;
- ослаблення продуктивності.
Це лише деякі ознаки. Свідчать вони далеко не про першу стадію. А в результаті людина може відчути наслідки не тільки в професійному, а й в психологічному і навіть фізіологічному плані.
Які бувають причини професійного вигорання?
Важливо чітко розуміти причини і стадії професійного вигорання. А також мати довірчі відносини в колективі. Тільки так можна своєчасно запобігти і усунути проблему.
Умовно вигоряння можна поділити на кілька стадій.
- Перша - сповнена енергії та планів. Співробітник генерує ідеї, з радістю виконує будь-яке прохання, відгукується на допомогу. З боку ця стадія не виглядає підозріло. Просто здається, що співробітник горить своєю справою і виходить величезне задоволення від роботи. Але будьте обережні, тому що «горить» - це ключове слово. Багато керівників сприймають цей момент як велике бажання працювати з високою самовіддачею і навантажують підлеглих ще більшим обсягом роботи, а по факту ...
- Співробітник, швидше за все, не відмовляє, а мовчки і старанно перебирається на другу стадію професійного вигорання. Він виконує роботи більше, ніж інші і чим здатний в принципі. Його робочий день стає довшим, список завдань збільшується, а впевненість у власній компетенції кудись випаровується. Тут вже можуть проявлятися ознаки у вигляді втоми або дратівливості.
- Коли завданням немає меж, а заохочення не відповідає виконаним обсягам роботи, то у фахівця знижується продуктивність, на його обличчі все більше читається втома і пригніченість. Можуть траплятися конфлікти з колегами, перепади настрою, істотне зниження ефективності. Досвідчений ейчар легко помітить щось недобре, зверне увагу на ознаки депресії.
Якщо до цієї стадії фахівець не звільнився або не спровокував власне звільнення, то картина виглядає сумно, тому що на четвертій стадії до загальної симптоматики підключаються фізіологічні проблеми зі здоров'ям, а також серйозні психічні розлади.
Причини вигоряння дуже різноманітні. Від невміння вибудовувати особисті кордони, до високого інформаційного та емоційного навантаження. Це потрібно розбирати індивідуально, тому виділимо основні можливі причини:
- високий потік інформаційного шуму;
- відсутність чітких цілей;
- конфлікти і важка атмосфера на робочому місці;
- співробітники не відчуває значимість своєї роботи;
- недостатній рівень заохочення;
- низький рівень оплати.
Як уникнути вигоряння співробітників?
Якщо ви рекрутер або керівник, то цілком можете створити комфортні умови для ефективної роботи. Перш за все, поставте чіткі глобальні та локальні цілі перед співробітниками. Навантаження повинно бути порівняно з можливостями фахівця.
Підтримка і допомога у важких ситуаціях не менш важлива. Не завжди мова про космічні премії. Іноді людині досить, щоб його зусилля просто помітили і подякували за старанність. Зрозуміло, будь-яка робота повинна адекватно оплачуватися. Добре, коли в компанії передбачена розумна система KPI, яка дозволяє вимірювати ефективність за різними параметрами і виплачувати надбавку відповідно до результатів.
Перспективи розвитку повинні бути не захмарними, а реальними. Буває таке, що співробітник вигорів не від роботи у вашій компанії, а просто від своїх завдань. Переведення такого співробітника в інший відділ буквально повертає його до життя і задає новий вектор розвитку.
Що можуть зробити ейчари і керівники для профілактики професійного вигорання? Налагодити довірчі взаємини в колективі. Побудувати нормальний робочий графік, організувати тімбілдінг і систему заохочень. А якщо знадобиться допомога в цій справі, компанія Віп Ейчар допоможе.